- NIO was een van de eerste nieuwe elektrische automerken uit Azië die voet aan wal zette in Nederland.
- Afgelopen jaar introduceerde het Chinese merk de ET7 en de EL7, twee grote en luxueuze elektrische auto’s.
- Business Insider sprak de Nederlandse general manager over hoe het merk consumenten voor zich winnen en wat de toekomstplannen zijn.
- Lees ook: Dit zijn de elektrische auto’s waarmee het Chinese Xpeng dit jaar Nederland wil veroveren: de P7 en de G9
Nio zette als een van de eerste nieuwe, Aziatische merken voor elektrische auto’s voet aan wal in Nederland. In november 2022 lanceerde het de Nio ET7, een luxe elektrische sedan die de concurrentie aan moet gaan met de Tesla Model S en de Mercedes EQE.
En omdat de wereld tegenwoordig alleen nog maar SUV’s wil rijden, lanceerde Nio ook de EL7, een luxe SUV die de concurrentie aan moet gaan met bijvoorbeeld de BMW X5.
Maar met het simpelweg aanbieden van twee volledig elektrische auto’s ga je de Nederlandse harten niet veroveren, laat staan het vertrouwen winnen. Daarom staat er dit jaar nog veel meer op de kalender.
Zo opende het merk bijvoorbeeld een kantoor in Amsterdam. Daar moet ruimte komen voor zo’n 150 werknemers die naast Nederland ook werken voor andere landen in Europa. Een serieuze stap die het nodige vertrouwen moet scheppen.
Het nieuwe kantoor was ook de locatie waar Business Insider met general manager Ruben Keuter sprak om eens te kijken wat Nio in petto heeft voor de Nederlandse markt.
Tijdens het gesprek valt al snel op dat Nio alles net even iets anders doet dan we gewend zijn van automerken. Het draait bij de nieuwkomer namelijk niet zo zeer alleen om de auto’s, maar om iets groters: Nio wil een lifestylemerk zijn. Daarom verkoopt het bijvoorbeeld ook kleding en andere lifestyle producten.
In thuisland China is het merk actief in acht sectoren, waaronder zelfs etenswaren, vertelt Keuter.
Nio in Nederland: geen showrooms, maar Houses
“Natuurlijk willen we auto’s verkopen, maar belangrijker voor ons is dat we, zoals we het zelf zeggen ‘shape a joyful lifestyle’ mogelijk maken voor mensen”, legt Keuter uit. “Daarom hebben we bijvoorbeeld ook al meer dan honderd Nio Houses over de hele wereld. Binnenkort openen we de eerste in Rotterdam en daar staan wel auto’s maar het zijn absoluut geen showrooms zoals je die kent. In een Nio House draait het meer om mensen. Ze kunnen er binnenkomen voor een meeting, iets lekkers halen uit het NIO cafe, of om simpelweg een kijkje te nemen of even te relaxen.”
Maar tegelijkertijd weten ze bij Nio ook dat je met twee Nederlandse Nio Houses (er komt naar verwachting voor eind 2023 ook een in Amsterdam) de Nederlander niet direct overhaalt om een Nio te gaan rijden. Daarvoor moet vertrouwen gekweekt worden.
“Daarom proberen we zo transparant mogelijk te zijn en vooral te doen wat we zeggen dat we gaan doen”, zegt Keuter. “Ik weet dat er op dit moment met argusogen wordt gekeken naar alles wat er uit China komt, maar ik denk dat we met onze open communicatie en laagdrempeligheid dit beeld kunnen omdraaien.”
Als voorbeeld geeft hij de openheid over welke data er wordt verzameld van de bestuurder van een Nio en het gemak waarmee dit volledig uitgeschakeld kan worden. “Wil je niet dat de auto data van jou verstuurd naar ons? Dan kan dat door de optie hiervoor te activeren”, zegt Keuter. Hij toont ook waar dit in het menu van een Nio EL7 geplaatst is, en dat is inderdaad duidelijk en makkelijk te vinden.
Het vertrouwen winnen is wellicht ook de grootste uitdaging voor Nio. En dan nog niet eens zo zeer om de Chinese afkomst of op het gebied van dataverwerking, want daar zijn strenge wetten voor, maar meer op het gebied van consumentenvertrouwen. Het gevoel van ‘als ik deze auto nu koop, kan ik dan over twee, drie jaar nog wel ergens terecht voor service of andere problemen?’
“Eigenlijk willen we alles direct vanuit Nio aanbieden, maar dat is op dit moment simpelweg niet haalbaar. Voor pechgevallen hebben we de eigen Nio Service die ter plaatste komt voor service. Voor algemeen onderhoud werken we samen met KwikFit. In eerste opzicht zou je denken dat dit niet past bij het beeld van een luxemerk zoals Nio. Echter kijk je naar de strategie van Kwik-Fit dan zetten zij vol in op e-mobility naast het feit dat ze een 9 scoren op klanttevredenheid en kwaliteit."
"Maar je moet er ook rekening mee houden dat een Nio pas na 200.000 kilometer het eerste echte onderhoud nodig heeft, en dat zal gebeuren door een door Nio gecertificeerde monteur. In de tussentijd gaat het vooral om vloeistoffen en banden en dergelijke. Verder zullen klanten alleen in uiterste gevallen in aanraking komen met monteurs, want we bieden standaard een haal- en brengservice”, verklaart Keuter.
Een Nio rij je optimaal met een abonnement
Als het aan Nio ligt koop je geen auto, maar rij je hem op basis van een abonnement. Auto’s kunnen voor een vast maandelijks bedrag voor de deur gezet worden, of je kunt er een maand mee rijden waarna je hem weer inlevert. Flexibiliteit is het belangrijkst.
“Maar we werken ook met een user advisory board van 60 Nederlanders. Hiermee komen we meerdere keren per jaar samen en hieruit bleek dat autobezit in Nederland erg belangrijk is. Dus daarom kun je een Nio nu ook kopen”, zegt Keuter.
En dat kopen heeft een ietwat vreemde optie. Je kunt een Nio namelijk zonder accupakket kopen. Dat klinkt alsof je dan een hoop metaal op vier wielen koopt, maar het past eigenlijk in wederom een ietwat alternatieve kijk op elektrisch rijden van het merk.
Nio heeft namelijk als enige merk voor elektrische auto's zogenoemde swapstations. Daar kan een Nio zichzelf in parkeren om vervolgens binnen een aantal minuten een compleet nieuw en opgeladen accupakket gemonteerd te krijgen.
Hiermee zou je in theorie twee van de meest gehoorde problemen van elektrisch rijden tegengaan: het ermee op vakantie gaan en het lange laden. Je kunt namelijk een accu leegrijden en snel weer op pad zijn met een volle accu. Een tankbeurt met een benzineauto duurt bijna nog langer.
“Het heeft als voordeel dat als je een paar keer wat verder moet reizen dan je normaal doet, dat je ook voor die periode een groter accupakket kunt laten installeren. Er komt zelfs een optioneel 150 kWh-pakket naar Nederland”, zegt Keuter. Met dat extra grote pakket zou je op papier tot 1.000 kilometer moeten kunnen afleggen, volgens de CLTC cyclus (de Chinese meetmethode voor de actieradius van elektrische auto's).
Het kopen van een auto zonder accu gaat altijd gepaard met een abonnement op een accupakket. Nadeel hiervan is dat je bij een aankoop nog steeds vast zit aan een maandelijks bedrag en dus ook altijd verbonden blijft aan Nio, maar heeft als voordeel dat je je nooit zorgen hoeft te maken over degradatie van je accupakket. “We houden bij elk swapstation de status van elke accu nauwlettend in de gaten tot op het niveau van hoe elke cel presteert en in hoeverre deze nog volledig te gebruiken is”, legt Keuter uit.
Het addertje onder het gras is dat Nio deze dienst niet kan leveren aan mensen die een Nio mét een eigen accupakket kopen. In dat geval zou je bij elke accuwissel van eigendom wisselen en dat brengt weer allerlei complicaties met zich mee.
Stroom van accu's terugleveren aan het net
Daarnaast ziet ook Nio in dat het opslaan van een stuk of 13 accupakketten in een swapstation niet altijd even duurzaam is. Daarom is het merk actief bezig om ze in te zetten om netcongestie tegen te gaan op de plekken waar ze geplaatst worden.
“We willen dat de swapstations ook stroom aan het net kunnen geven als de lokale vraag erg hoog is. Daarmee dragen we bij aan de duurzaamheid van het stroomnet, verlichten we belasting en gebruiken we onze accu’s optimaal”, aldus Keuter. “We zijn hiervoor natuurlijk in gesprek met toekomstige partners, waarvan we de eerste snel zullen aankondigen. Wie het is, kan ik nu nog niet zeggen.”
Op dit moment zijn er nog maar vier swapstations in Nederland, maar dat moeten er 120 zijn in Europa eind 2023. Hierdoor je met een Nio dus relatief makkelijk op vakantie kunnen rijden.
Met al deze initiatieven, partnerschappen en hoge investeringen, probeert Nio vooral door te laten schemeren dat het merk er niet voor maar even is. “We proberen vooral aan te geven dat als je nu een Nio koopt, dat je ervan op aan kunt dat we er over vijf of tien jaar nog steeds voor je zijn”, zegt Keuter, die zelf na bijna tien jaar werkzaam geweest te zijn bij Kia ook met vertrouwen de overstap naar Nio maakte.
Maar hoe bereikbaar Nio de auto’s en ervaringen ermee ook maakt, je moet je niet vergissen in de positie van het merk. “Nio is en blijft een luxemerk en dat zal het ook blijven. Voor nu zijn er dan ook geen plannen om een goedkoop model te introduceren”, zegt Keuter. “Het begint bij de ET5, die aan het einde van het eerste kwartaal in Nederland geleverd wordt. Later dit jaar staat nog wel de introductie van een nieuw model gepland, maar daar kan ik op dit moment nog niets over vertellen.”
Waar Keuter ook niet op in wil gaan is eventuele doelstellingen voor Nio in Nederland in de aankomende twee jaar. “Natuurlijk hebben we ze wel, maar we communiceren geen cijfers. Voor nu willen we vooral dat Nio een bekende naam wordt en dat mensen vertrouwen in het merk krijgen”, zegt hij.